Przedstawiam przykładowy scenariusz zajęć reedukacyjno - terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce pt. "W kręgu wyrazów z ''ó'' niewymiennym", zrealizowany w klasie III.
Scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce. Klasa III.
W kregu wyrazów z „ó” niewymiennym. Scenariusz zajeć DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH z elementami terapii. Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych. Cele: · dydaktyczny: - opanowanie umiejetnosci pisania wyrazów z „ó” niewymiennym rozpoczynajacych sie literami: „w”, „z”, „z” - doskonalenie techniki czytania i pisania · terapeutyczny: - usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego i sluchowego - rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej - doskonalenie pamieci - doskonalenie grafomotoryki · wychowawczy: - wdrazanie do samodzielnej pracy. Metody: czynnosciowa, elementy kinezjologii edukacyjnej. Forma pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa. Pomoce: 6 obrazków ( wrózka, wiewiórka, wróbel, żarówka, królik, żółta, róża, żółw), kartki z wyrazami, Termometr, kartki „ leniwe ósemki”, kolorowe kartony, klej, kartki z liniaturą „sumowanka” sylabowa, „zakreslanka” ortograficzna, zestaw wyrazów i zdan do cwiczen w czytaniu, zdania z lukami, kontury zólwia, wiewiórki. Przebieg zajec: 1. Cwiczenia wstepne. · Termometr dobrego samopoczucia. Terapeuta rysuje na kartce kontury termometru, nastepnie zaznacza samopoczucie poprzez wpisanie swojego imienia obok postawionej kreski na „slupku rteci”, informujac, ze im wyzsza temperatura tym lepsze samopoczucie . Nastepnie dziecko w ten sam sposób zaznacza swoje samopoczucie. · Cwiczenia Dennisona aktywizujace obie pólkule mózgowe: a) „Ruchy naprzemienne”- w pozycji stojacej, dotykanie na przemian prawym lokciem lewego kolana, lewym prawego (usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej) b) „Leniwe ósemki”- kreslenie kciukiem (prawej, lewej reki i obiema) plynnym ruchem poziomej ósemki, zaczynajac od punktu srodkowego na wysokosci oczu w lewo, potem to samo ćwiczenie na kartkach ( cwiczenie poprawia plynnosc czytania, zapamietywanie, myslenie). 2. Cwiczenia sluchu fonematycznego. · Lancuszek wyrazowy- terapeuta wypowiada slowo, uczen mówi jaka gloske slyszy na koncu i podaje slowo rozpoczynajace sie od tej gloski np. róza – atrament – tornister - rower – Roman – nurek…. · Dziecko powtarza wypowiedziane przez n - la zestawienia: paba, pobo, pebe, bopo,bapa, bepe, bypy, tada, saza. 3. Cwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, analizy, syntezy wzrokowej i sluchowej · Ukladanie obrazków. - Uczen otrzymuje kopertę, w której znajdują sie 3 obrazki pociete na 3 czesci. - Uklada kolejno obrazki i nakleja je na kolorowe kartony. Na obrazkach jest WIEWIÓRKA, WRÓŻKA, WRÓBEL. Dzieci spostrzegają, że wszystkie wyrazy zaczynają się na "W’". Następnie dzieci otrzymują kolejną kopertę z wyrazami i podpisują nimi obrazki. Wyrazów tych jest więcej. Są to „ŻÓŁW, ŻARÓWKA, ŻÓŁTA, RÓŻA, KRÓLIK”. Dzieci podają wspólną cechę tych wyrazów, czyli „Ó”. Dzieci czytają wszystkie wyrazy głośno, najpierw zbiorowo, a potem indywidualnie. · Dobieranie wyrazów zapisanych na karteczkach do odpowiednich obrazków: wiewiórka, wróbel, wrózka · Terapeuta gloskuje nazwe obrazka, uczen wskazuje odpowiedni obrazek. · Terapeuta mówi pierwsza sylabe, dziecko dopowiada pozostale tworzac nazwe obrazka, wskazuje go. 4. Trening pamieci wzrokowej i sluchowej. · Dziecko zamyka oczy terapeuta zabiera 1 obrazek dziecko mówi który zniknal. · Terapeuta mówi slowa dziecko powtarza, nastepnie wypowiada je z podzialem na sylaby, robiac dlugie pauzy po kazdej sylabie, w czasie których dziecko wykonuje jakas czynnosc, nastepnie prosi, aby dziecko odgadlo jaki to wyraz.Ostatnie wypowiedziane slowo to- wiewiórka. Terapeuta mówi: wie- dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie wiór- dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie ka - dziecko wykonuje 5 klasniec w dlonie- 5. Cwiczenia grafomotoryki poprzez jednoczesne pobudzanie obu pólkul mózgowych oraz koordynacji sluchowo – ruchowo – wzrokowej · Dorysowanie wiewiórce orzeszków, w takiej ilości ile głosek ma wyraz ‘’ wiewiórka’’ . · Cwiczenia poprawnego rytmicznego czytania Uczen otrzymuje zdania z zaznaczonymi kolorem sylabami oraz polecenie: Józek ulozyl zdania z wyrazami z „ó” niewymiennym. Przeczytaj je po cichu , a nastepnie glosno z podzialem na sylaby. Wiewiórka lubi orzechy. Czerwony mak to przysmak wróbla. Wrózki potrafia czarowac. Zólwie dlugo zyja. Żółta róża jest ładna. Żarówka jasno świeci. · Uzupelnianie zdan brakujacymi sylabami. Uczen wpisuje brakujace sylaby w otrzymanym tekscie, w razie trudnosci patrzy do tekstu z poprzedniego cwiczenia. Wie..….ka ….bi o.…chy. .….wony mak, to .….smak .….bla. Wró….. po.…fia cza.…wac. Zól….. .….go .….ja. Zół….. ró…. to ładny kwiat. Ża……ka jasno świe….. - Czyta glosno caly uzupelniony tekst. - Podkresl wyrazy z „ó” i przeczytaj je glosno. · Utrwalenie pisowni wyrazów z „ó”. „Ortograficzna zakreslanka” (doskonalenie spostrzegawczosci). X W R Ó Ż K A A I A G Ó X Y X E Ż Ó Ł T A K W X E W AO O I L K L D X R Ó Ż A P R I WR Ó B E L B M K R Ó L I K S A L W F K D - Wyszukiwanie w pionowych i poziomych rzedach i zakreslanie róznymi kolorami wyrazów z „ó”. - Przepisywanie odnalezionych wyrazów z ozdabianiem„ó” w szczególny sposób. 7. Cwiczenia relaksacyjne · „Pozycja Dennisona”- na siedzaco, nogi skrzyzowane w kostkach, kolana lekko ugiete, rece splecione, oczy zamkniete, jezyk przy podniebieniu. Wdychanie powietrza nosem, wypuszczanie ustami. · Cwiczenia usprawniajace funkcje graficzno -motoryczne - Pogrubianie konturów zólwia prawa ,a nastepnie lewa reka - Rysowanie dla zólwia kwiatka z 2 leniwych, krzyzujacych sie ósemek 8. Cwiczenia koncowe o charakterze podsumowujacym i sprawdzajacym. - Jakie wyrazy dzisiaj poznaliśmy? - Wpisz wyrazy , które zapamietales liniaturze z poprzedniego cwiczenia. - Spójrz do „Ortograficznej zakreslanki” i sprawdz czy napisales wszystkie wyrazy poprawnie i czy jakiegos nie pominales. 9.Zakończenie zajęć, pożegnanie i poukładanie prac dzieci do teczek indywidualnych.
Opracowanie i prowadzenie: Anna Biesiadecka Nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoła Podstawowa W Radymnie
|